РЕДОВНИ ПРОГРАМИ УСТАНОВЕ
Предшколска Установа свој програм од 2019.године реализује по Новим основама – Године узлета.
Шта то значи?
Васпитно-образовни програм се гради кроз заједничко учешће деце и одраслих као аутентичних људских односа и заједништва у ситуацијама, догађајима и активностима које за њих имају смисла, као процес заједничког учења деце и одраслих кроз који одрасли и деца заједнички конструишу знања и разумевање себе и света. Примена програма се не врши према унапред испланираним појединачним активностима и издвојеним садржајима подучавања. Програм је израњајући а не унапред прописан.
Предшколска установа развија различите облике, програме и услуге како би деца предшколског узраста, кроз подршку њиховој добробити, имала једнаке могућности за учење и развој у складу са потребама породице и деце.
ЈАСЛЕНИ УЗРАСТ (0-3 ГОДИНЕ)
Предшколски програм представља оријентацију медицинским сестрама и васпитачима за креирање сопствених програма за рад са децом у својим групама.
Основне вредности на којима се заснива Предшколски програм су:
- Идеја о детињству као јединственом, базичном врло важном периоду у човековом животу;
- Хуманистичко и холистичко схватање природе детета као активног, интерактивног и креативног бића;
- Интегративни приступ учењу и развоју деце
– Задовољавање развојних потреба деце предшколског узраста
– Уважавање индивидуалних особености детета
– Уважавање и развој свести код деце о правима која имају
– Неговање отворености, толеранције, сарадње
– Примена сазнања о улози одраслих у одрастању детета и значају уређења средине за учење и развој деце, како физичке, тако и социјалне, пословна комуникација утемељена на етичким вредностима.
Основни циљ васпитно-образовног рада је подстицање целовитог развоја кроз упознавање и грађење односа са собом, другим људима и светом који нас окружује.
Јединством неге и васпитно-образовног рада на јасленом узрасту подстичу се и култивишу спонтани изрази деце у односу на околину и поштује особеност детета у откривању себе и света око себе. Медицинске сестре – васпитачи својом преданошћу, знањем и умећем реализоваће циљеве неге и васпитно-образовног рада кроз:
- Циљеве физичко-сензорног развоја:
- одржавање физичког здравља деце и нормалног стања апарата за кретање
- формирање правилног држања тела и овладавање моториком
- усвајање функције чулних органа и развијање навика (телесне хигијене, узимање хране, за пражњење и др.).
- Циљеве социјално – емоционалног развоја:
- очување спонтаности и искрености детета у контакту за околином
- неговање отворености за доживљаје
- пружање помоћи у стицању самосталности
- помоћ у стварању позитивне слике о себи и стицању поверења у своје способности
- усвајање основних норми понашања у оквиру основних моралних вредности (добро, рђаво)
- развој способности обављања активности у заједници са одраслима и другом децом, култивисање и развој позитивних, емоција.
- Циљеве умног развоја:
- подстицање и неговање природне радозналости детета у односу на свет који га окружује
- подржавање природне могућности детета да се уживљава у предмете и појмове, неговање осетљивости за утиске
- подстицање решавања проблема и развоја интелигенције
- подржавање спонтаних покушаја говорне комуникације детета
- подстицање и богаћење дечјег говора као средства комуникације и стицање сазнања
- подстицање развоја сензомоторних и перцептивних способности и стварање повољних услова за формирање почетних сазнајних појмова кроз практичне активности.
ВРТИЋКИ УЗРАСТ (3- 5.5 година)
Основно полазиште представља савремена концепција васпитања и образовања предшколске деце као динамичног, флексибилног процеса, односно система са великим степеном аутономије и разноврсности примера «добре праксе», са јасно постављеним стандардима и параметрима процењивања квалитета васпитно-образовних услуга које пружа вртић, одређени програм, односно за његову реализацију одговорне особе.
Опредељењем за јасно дефинисане стандарде услова, процеса и исхода васпитно-образовног рада са децом трудићемо се да одржимо и унапредимо квалитет васпитно-образовног рада. На успостављању стандарда броја деце и других радиће се континуирано. Тимови васпитача и стручни сарадници ће тражити решења за што квалитетније планирање, реализацију, евалуацију и документовање васпитно-образовног рада и подстицање дечијег развоја и напредовања. Уз помоћ родитеља и расположивих ресурса градићемо програм на снагама детета са свом децом, као и даровитом и децом која имају тешкоће у развоју.
У том смислу ради се на поштовању стандарда васпитно-образовног рада са децом да би се успешно постигло:
- Остварење општих васпитно-образовних циљева:
- стицање позитивне слике о себи
- развијање поверења у себе и друге
- развој моторичке способности и спретности
- подстицање самосталности, индивидуалне одговорности и аутентичности
- развој социјалних и моралних вредности
- култивисање дечијих емоција
- подстицање вербалне и невербалне комуникације и креативног изражавања
- развијање свести о значају очувања природне и друштвене средине.
- Поштовање заједничких начела и правила понашања у дечијем вртићу од стране учесника васпитно-образовног процеса (васпитача, родитеља и других запослених) и свих оних који на квалитет васпитно-образовног рада утичу посредно или непосредно.
- Обезбеђивање услова за нормалан физички, социо-емоционални и интелектуални развој и постизање стандарда исхода у васпитно-образовном процесу.
- Примена позитивне мотивације, програма који уважава развојне могућности детета и вредновање постигнића.
- Помоћ, подршка и усмеравање деце од стране одраслих (васпитача, родитеља, стручних сарадника, спољних сарадника), прилагођавање садржаја дечијим могућностима и интересовањима, охрабривање и вођење детета у његовим самоактивностима и отклањању препрека и ограничења који стоје на путу његовог развоја.
ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
Припремљеност за школску наставу је једно од најзначајнијих постигнућа у предшколском периоду, до кога долази захваљујући повољном деловању више фактора, пре свега вртића и породице. Васпитно–образовни рад у години пред полазак у школу је део обавезног деветогодишњег образовања и васпитања. Програм припреме деце за школу је саставни део Општих основа предшколског програма.
Остваривање Припремног предшколског програма представља допринос програмском и организационом повезивању предшколског и школског образовања и васпитања као претпоставке остваривања континуитета у васпитању и образовању деце.
У остваривању Припремног предшколског програма водимо се следећим циљевима:
- Развијање позитивног односа према школи и учењу;
- Подршка развоју интелектуалних способности и сазнајних интересовања;
- Развој способности да посматрају, анализирају, пореде оно што опажају у својој околини и закључују;
- Jачање физичког и менталног здравља;
- Усвајање норми и правила понашања;
- Развијање спремности за сарадњу и комуникацију;
- Способност самоконтроле и самооцењивања;
- Развијање интелектуалних потенцијала деце, радозналости, отворености према искуству, креативности, љубави према књизи;
- Развој комуникативних способности код деце;
У години пред полазак у школу задаци васпитно-образовног рада су :
- подстицање осамостаљивања детета,
- пружање подршке физичком развоју,
- јачање социо-емоционалне компетенције,
- пружање подршке сазнајном развоју,
- неговање радозналости,
- подстицање креативности и уважавање индивидуалности.